بازاریابی محتوا

بازاریابی محتوا چیست؟

محتوا پادشاه است عنوان یاد داشتی است که بیل گیتس در سال ۱۹۹۶ در وبلاگ نوشته های شخصی اش در مایکروسافت نوشت. همانطور که در برخی مباحث دیگر نیز مشاهده شده، پیشگامان تکنولوژی پیش بینی هایی از آینده داشته اند که محقق شده اند. یکی از این موارد اشاره به اهمیت محتوا توسط بیل گیتس ، در زمانی است که شاید هیچکس به محتوا اهمیت نمیداد.

امروزه یکی از عوامل موفقیت یا شکست یک کسب و کار بازاریابی محتوا است. به طوری که بسیاری از متخصصین وب از شعار “محتوا پادشاه است” یا “Content is King” استفاده میکنند. گرچه بحث فروش از طریق دنیای مجازی از بخش های مختلفی تشکیل شده است اما تولید محتوایی جدید و کاربردی پادشاه تمام این بخش هاست و تأثیرگذاری آن به شدت بیشتر از سایر بخش هاست. در این مقاله بررسی میکنیم که بازاریابی محتوا چیست و چگونه به فروش یک کسب و کار کمک میکند.

تولید محتوا در صورتی که جدید و کاربردی باشد یکی از ملاک های مهم در بحث سئو است. در واقع موتورهای جستجو همواره در حال بررسی مطالب سایت ما هستند و نسبت به محتوای سایت ما نمره ای به سایت ما می دهند. البته تولید محتوا تنها برای بحث سئو و موتور های جستجو نیست محتوایی کاربر پسند ابزاری برای برقراری ارتباط با کاربر و ارسال پیام های هدفمند است. اگر این ارتباط با روشی مناسب شکل بگیرد به دنبال آن بالا رفتن رتبه وب سایت، افزایش بازدید و در آخر بالا رفتن فروش ما را در پی خواهد داشت. با این توضیحات تعریفی ساده از بازاریابی محتوا به این صورت است که ما از محتوا ( متن، تصویر، ویدئو و …) برای دستیابی به یک هدف اقتصادی برای یک کسب کار استفاده کنیم.

بازاریابی محتوا چیست؟
بازاریابی محتوا چیست؟

آیا بازاریابی محتوا همان تولید محتوا است؟

سوالی که به ذهن بسیاری میرسد این است که آیا بازاریابی محتوا همان تولید محتوا است؟ و تفاوت این دو مورد با هم در چیست؟ تولید محتوا یعنی مراحل تولید، انتشار و اشتراک هر نوع محتوایی از جمله متن، تصویر، ویدئو، فایل صوتی و … کل فرایند زمانی به بازاریابی محتوا تبدیل می شود که یک هدف اقتصادی در پشت این کار باشد و منجر به کسب درآمد شود. در واقع بازاریابی محتوا و تولید محتوا دو مفهوم نزدیک و مرتبط با هم هستند.

تفاوت دیگر در این است که بازاریابی محتوا یک تکنیک برای بالاتر بردن ارزش یک کسب و کار در دراز مدت و ایجاد حس اعتماد در مشتری است که در نهایت باعث بالا بردن فروش و سود دهی بیشتر آن کسب کار می شود.

فواید بازاریابی محتوا

جلب رضایت کاربران

هر کسب و کاری میتواند از طریق تولید محتوا اطلاعات مفیدی را به کاربران خود منتقل کند. اگر اطلاعاتی که از طریق بازاریابی محتوا به دست کاربران و مشتریان آن کسب و کار میرسد مفید باشد باعث ایجاد حس اعتماد و رضایت در آنها می شود. انتشار مطالبی آموزنده یا بیان کننده یک راهکار مناسب و در مجموع هر نوع مطلبی خاص که مخاطبی خاصی در پی آن هست می تواند مفید باشد.

کاربران به دنبال اعتماد هستند و اعتماد به سرعت به اعتبار تبدیل می شود و اعتبار یک کسب و کار رابطه ای مستقیم با سود دهی آن کسب و کار دارد.

تبدیل کاربر به مشتری

اگر محتوای شما از کیفیت و ارزش بالایی برخوردار باشد احتمال آن که بیشتر به اشتراک گذاشته شود بالاتر میرود، در نتیجه شانس شما برای دیده شدن و تبدیل کاربران به مشتری بالاتر می رود. نوشتن محتوایی هدفمند برای کاربران هدف امری مهم در این زمینه است و ادامه این کار باعث کم شدن فاصله کاربران و محصولات شماست و میزان فروش شما به مرور افزایش پیدا خواهد کرد.

بالا رفتن ترافیک وب سایت و بهبود سئو سایت

بدون شک یکی از مهم ترین مزیت های بازاریابی محتوا جذب ترافیک و کاربران بیشتر است. محتوایی مفید و هدفمند توجه کاربران را به خود جلب میکند و مدت زمان بیشتری برای مطالعه مطالب شما در وب سایت سپری میکنند.

همانطور که قبلا هم گفته شد تولید محتوایی جدید و کاربردی یکی از ملاک های موتور های جستجو برای ارزش دادن به وب سایت هاست. یکی دیگر از ملاک های موتور های جستجو تعداد کاربران فعال هر وب سایت می باشد به بیان دیگر موتور های جستجو برای وب سایت های محبوب تر ارزش بالاتری قائل میشوند. در نتیجه جذب کاربران و نگه داشتن آن ها در صفحات وب سایت میتواند کمک بسیاری به بهبود سئو وب سایت ها کند. تاثیر بازاریابی محتوا بر روی سئو سایت ها به قدری بالاست که میتوان گفت تنها با دقت بر روی همین موضوع میتوان بدون نیاز به چیز دیگری سئو وب سایت خود را تضمین کنید.

برتری نسبت رقبا

هر کسب و کاری میتواند با تولید محتوا به صورت حرفه ای تبدیل به یک مرجع قوی و منبع در آن کسب و کار شود. یکی از فواید تبدیل شدن به مرجع در یک کسب و کار این است که مردم همیشه مراجع را اولویت قرار میدهند و اگر قصد خرید محصول یا خدماتی را داشته باشند ابتدا به سراغ آن ها میروند و مزیت دیگر این است که شما نسبت به رقبای خود برتری پیدا کرده و به آن ها این پیام را منتقل میکنید که رقابت با شما کاری دشوار است.

نتیجه گیری

بازاریابی محتوا یک روش مناسب برای رشد و بهبود هر کسب و کاریست و میتوان گفت امروزه بازاریابی محتوا میتواند عامل موفقیت یا شکست یک کسب و کار باشد اگر کسب و کاری به این نوع بازاریابی توجه نکند و استاندارد های اصلی را رعایت نکند سرنوشتی جز شکست در انتظار این کسب و کار نیست اما اگر طبق اصول و استاندارد ها پیش برود و محتوایی جدید و کاربردی در اختیار کاربران خود قرار دهد بدون شک آینده ی این کسب و کار روشن و موفقیت آمیز خواهد بود.

5/5 - (3 امتیاز)

نمونه کارهای گروه تاچ
در زمینه برندینگ

برای سفارش طراحی سایت با ما در تماس باشید

, ,

اشتراک مطلب

نوشتهٔ پیشین
ویژگی فنی و ظاهری که یک وب سایت خوب باید داشته باشد
نوشتهٔ بعدی
کسب و کار خود را با تبلیغات کلیکی متحول کنید.

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.