خدمات انتخاب نام برند

اهمیت انتخاب نام برند

روز به روز تعداد کسب و کارها، خدمات و محصولات جدید در حال افزایش است و صاحبان کسب و کار در تلاش هستند تا علاوه بر حفظ مشتریان فعلی، سهم بیشتری از بازار را هم بدست آورند. میتوان گفت انتخاب نام برند اولین قدمی است که در راستای برند سازی مورد توجه قرار میگیرد.

انتخاب یک نام خوب برای برند یکی از مواردی است که شما را از رقبا متمایز میکند. انتخاب نام برند آنقدر اهمیت دارد که بسیاری از مردم تنها بر اساس نام یک محصول، کیفیت آن را قضاوت میکنند و تصمیم میگیرند که یک محصول را بخرند یا نه.

برای سفارش نام برند با ما در تماس باشید

[jwp-video n=”1″]

پنج نکته کلیدی در انتخاب نام برند

  • نام برند را طوری انتخاب کنید که قابل بسط باشد.

نام برند را طوری انتخاب کنید که اگر کسب و کارتان را توسعه دادید مجبور نشوید نام برندتان را

تغیییر دهید.

شرکت  Apple در ابتدا نام Apple Computer را انتخاب کرده بودند که بعد از اینکه گوشی های آیفون را

وارد بازار کردند نام خود را به Apple INC مخفف Apple Incorporated تغییر داد.

  • به نوع نگارش نام برند دقت کنید.

سعی کنید نامی را برای برند انتخاب کنید که افراد در نگارش آن دچار اشتباه نشوند.

از آنجایی که برای طراحی وب سایت و حضور در شبکه های اجتماعی باید نام برند به زبان انگلیسی درج شود قبل از انتخاب نام برند علاوه بر نوع نگارش فارسی باید نگارش انگلیسی آن نیز دقت کرد.

به عنوان مثال برند فرانسوی پژو در زبان انگلیسی به صورت Peugeot  نوشته میشود که نوشتن کمی دشوار است.

یا برند کداک که نگارش صحیح آن KODAK است در بسیاری از موارد به اشتباه  CODACیا CODAK  نوشته میشود.

  • بهتر است نام انتخابی برند ساده باشد.

هر چه نام برند ساده باشد بهتر در ذهن مخاطب نقش می بندد.

عبارت گروه تاچ  نسبت به شرکت توسعه آفرینان چابک،  بهتر در ذهن افراد باقی می ماند.

  • در انتخاب نام برند به شیوه تلفظ نام دقت کنید.

نامی را برای برند انتخاب کنید که خوش آوا باشد و سخت تلفظ نشود.

به طور مثال نام پندتک از پشت تلفن به صورت پنتک شنیده میشود چون دو حرف بی صدای نون و دال پشت سر هم آمده و این موضوع تلفظ نام برند را سخت میکند.

  • در انتخاب نام برند از نام های مشابه نام برند رقبا استفاده نکنید.

تقلید کردن از رقبا و استفاده از نام های مشابه برند رقبا نه تنها اثر مثبتی ندارد بلکه تاثیر منفی در برند سازی شما خواهد داشت. خط فکری تان را به سمت انتخاب نام های مشابه نام برند رقبا نبرید.

چگونه یک نام خوب برای برندمان انتخاب کنیم؟

  • مشخص کنید که میخواهید نام برند چه مفهوم و حسی را به مخاطب انتقال دهد.

همان طور که میدانید برند یک حس است پس ابتدا مشخص کنید که میخواهید نام برند چه مفهوم و حسی را به مخاطب انتقال دهد.

  • یک جلسه طوفان فکری به راه بیندازید.

 اجازه دهید افراد حاضر در جلسه بدون هیچ محدودیتی اسامی مورد نظرشان را بگویند.

پیشنهاد میشود در جلسه انتخاب نام برند از نظرات نوجوان ها هم استفاده کنید چون

آنها مشتریان آینده شما هستند و برند شما باید بتواند به آیندگان هم بفروشد.

  • از ابزار های کمکی جهت انتخاب نام برند استفاده کنید.

برای انتخاب اسم میتوانید از لغت نامه دهخدا و یا سایت هایی مانند واژه یاب https://www.vajehyab.com/ کمک بگیرید.

البته برخی هم برای انتخاب نام برند به سراغ اسامی روستاها میروند. به طور مثال نیسان رونیز

علی رغم اینکه تولید ژاپن است نام رونیز که یکی از روستاهای اطراف مشهد است را برای محصول

خود انتخاب کرده است.

  • نام های مورد نظرتان را غربال کنید.

به نام های انتخابی امتیاز بدهید. نظر افراد مختلف را درباره نام های انتخابی بپرسید.

به طور مثال بپرسید که نام مورد نظر چه حسی را به آنها منتقل میکند و یا اینکه آنها را

یاد چه چیزی می اندازد و در نهایت از بین نام ها بهترین ها را انتخاب کنید.

  • مطمئن شوید که نام انتخابی قبلا توسط شخص دیگری ثبت نشده باشد.

از طریق سامانه   http://www.ssaa.ir/   در قسمت بانک علائم تجاری بررسی کنید که نام های مورد نظرتان قبلا توسط دیگران ثبت نشده باشد.

 

اداره ثبت علائم تجاری کل خدمات و محصولات را به  45 طبقه بین المللی دسته بندی کرده است که قبل از

ثبت برند باید مطمئن شوید که نام برند قبلا در طبقه مربوط به فعالیت شما ثبت نشده باشد.

https://ipm.ssaa.ir/HelpCenter/?ID=081181dbf0d54e16ab3b1fbd17269c75

لینک جهت مشاهده طبقه بندی

اصلی ترین چالش انتخاب نام برند چیست؟

انتخاب نام برند در نگاه اول کار ساده ای به نظر می آید منتها هنگام انتخاب نام برند، از قوانین و محدویت اداره ثبت علائم تجاری که بگذریم چالش اصلی این است که اغلب نام های برند قبلا به ثبت رسیده و این موضوع انتخاب های شما را محدود میکند.

گاهی اوقات آنقدر فرآیند انتخاب نام برند طولانی میشود که صاحبان کسب و کار ترجیح میدهند یک نام تجاری از قبل ثبت شده را خریداری کنند.

داشتن کارت بازرگانی به شما این امکان را میدهند که هنگام انتخاب نام برند حق انتخاب های بیشتری داشته باشید و بتوانید از نام های انگلیسی هم استفاده کنید.

معماری برند چیست؟

معماری برند نشان میدهد که ارتباط یک برند مادر با زیر برندهای آن چگونه است.

به طور کلی سه نوع معماری برند داریم.

  • معماری خوشه ای

در معماری برند خوشه ای یک برند مادر در راس وجود دارد و همه زیر برندها به برند مادر متصل هستند. در واقع در این روش از شیوه نام گذاری زیر برند ها، از شکل لوگو و یا حتی بسته بندی محصولات، افراد متوجه میشوند که این زیر برندها متعلق به کدام برند مادر هستند.

نمونه بارز آن برند گوگل است. که شرکت Google در راس وجود دارد و محصولاتی مانند Google play ،

Google maps, Gmail, Google calendar    زیر برندهایی هستند که از نام آنها میتوان متوجه شد که

برند مادر کدام است.

  • معماری نقطه ای

در معماری نقطه ای بین برند اصلی و زیر برند ها ارتباطی وجود ندارد و افراد نمیدانند که گروه محصولاتی که

استفاده میکنند متعلق به یک خانواده است.

به طور مثال گروه صنعتی گلرنگ در زمینه های کاری کاملا متفاوت محصولاتی را تولید میکند و طبیعی است که

معماری نقطه ای برای معرفی محصولات را به کار گرفته شود.

برندهایی مانند محصولات بهداشتی سافتلن، مواد غذایی فامیلا، آدامس اکشن، دستمال کاغذی نانسی و ده ها زیر برند متعلق به گروه صنعتی گلرنگ هستند که هر کدام به صورت مستقل فعالیت میکند.

  • معماری ترکیبی

معماری ترکیبی همان طور که از اسم آن مشخص است ترکیب دو مدل خوشه ای و نقطه ای است.

به طور مثال برند کوکاکولا به عنوان برند مادر مالک برندهای کوکاکولا، اسپرایت، فانتا، دسانی و کوکا زیرو است.

در واقع نام برند مادر در بعضی از محصولات زیر برند هم به کار گرفته شده است.