چگونه در سخنرانی عمومی بر ترس خود غلبه کنیم؟

اولین دفعه ای که مجبور بودم برای جمعیت پنجاه نفره صحبت کنم را کاملا به یاد دارم. آن موقع دانشجو بودم و یک واحد درسی داشتیم که همه باید درباره یک موضوع خاص مطلبی را ارائه میکردیم. برای من هم مانند بقیه صحبت کردن در جمع آسان نبود ولی آنقدرها هم ترسناک نبود که بخواهم از آن درس انصراف دهم. خوشبختانه اولین سخنرانی تجربه خوبی بود و باعث شد اعتماد به نفس بیشتری پیدا کنم و به مرور در جمع های بزرگ تری صحبت کنم. در این مقاله میخواهم به شما بگویم که چطور یک سخنرانی خوبی ارائه دهید و بر ترس هایتان غلبه کنید. اجازه دهید قبل از اینکه روشهای مقابله با ترس را توضیح دهم یک نکته مهم را یادآور شوم. شاید بعد از خواندن این متن بگویید “من که تمام این نکته ها را خودم میدانم. پس چرا هنوز ار سخنرانی در جمع ترس دارم”
افرادی که موفق میشوند آنهایی هستند که اجرا میکنند. به عنوان مثال همه ما میدانیم که دروغ بد است و ممکن است ده ها کتاب درباره انسانیت بخوانیم منتها در عمل همانی باشیم که بودیم و باز به راحتی دروغ بگوییم. برای موفقیت صرفا نباید دانست بلکه باید دانسته ها را اجرا کرد.

بیایید به موضوع سخنرانی در جمع بپردازیم.

1.اولین نکته مهم برای مقابله با ترس در یک سخنرانی داشتن اعتماد به نفس است. همه میگویند که باید اعتماد به نفس داشته باشید. اگر میخواهید بدانید که چطور اعتماد به نفس خود را افزایش دهید به شما پیشنهاد میکنیم مقاله رایگان راهکارهای افزایش اعتماد به نفس را حتما بخوانید.

سخنرانی در جمع را همانند یک جلسه فروش تصور کنید با این تفاوت که در جلسه فروش به یک نفر میفروشید و در یک سخنرانی با صد نفر جمعیت برای صد نفر می فروشید. در یک سخنرانی در واقع شما طرز تفکر و باورهای خود را میفروشید. هنگامی که شما با یک نفر صحبت میکنید صدایتان نمیلرزد و قلبتان به تپش نمی افتد. قبل از سخنرانی در جمع صد نفره به خود بگویید من به صد نفر نمی فروشم و قرار است به یک نفر صد بار بفروشم. اینکه فکر کنید مخاطب شما یک نفر است که قرار است صد بار با او صحبت کنید و به او بفروشید از استرس شما کم میکند. سخنرانی همانند یک جلسه فروش است بنابراین هنگام سخنرانی مانند یک فروشنده حرفه ای عمل کنید.

2. خوش پوش باشید چون اگر خوب به نظر بیایید و از خودتان راضی باشید قطعا عملکرد بهتری هم خواهید داشت. از یک عطر با بوی خوب و قوی استفاده کنید چون اعتماد به نفس شما را افزایش میدهد. قبل از سخنرانی به ظاهر خود توجه کنید منتها در حین سخنرانی همه حواستان باید به شنونده ها باشد. اگر در حین سخنرانی مدام به این فکر کنید که آیا من خوب به نظر میرسم؟ یعنی بقیه درباره من چه میگویند؟ نکند صدای من بلرزد و متوجه استرس من بشوند، فقط با این فکر ها استرس خود را زیادتر میکنید.
در حین سخنرانی تمرکزتان را از خودتان بردارید و به مخاطباتن خود متمرکز شوید.

3. با آنها ارتباط چشمی برقرار کنید و به عکس العمل هایشان دقت کنید. برای تمرین برقرای ارتباط با مخاطبان، متن سخنرانی خود را برای دوستانتان بخوانید و یا اینکه روبروی آینه بایستید و با صدای بلند متن خود را بخوانید.

4.نکته مهم دیگر برای داشتن سخنرانی خوب این است که قبل از شروع سخنرانی در کنار افراد منفی و پر استرس ننشینید قبل و در حین سخنرانی سطح انرژی تان را بالا نگه دارید.

برای من چندین دفعه این موضوع اتفاق افتاده که با انرژی و اعتماد به نفس تمام منتظر بودم تا سخنرانی ام را شروع کنم منتها وقتی استرس سخنران های دیگر را می دیدم ناخودآگاه مضطرب میشدم، بنابراین قبل از سخنرانی در محیطی آرام و خلوت باشید تا دچار استرس نشوید. به جای اینکه به سایر سخنران ها یا جمعیت نگاه کنید چند نفس عمیق بکشید و در ذهنتان یک خاطره خوب را مرور کنید.

5. بسیار مهم است که برای شروع سخنرانی عجله نداشته باشید و نخواهید که سریع پاورپوینت را اجرا و صحبت کردن را شروع کنید.

بسیاری از افراد فقط از لحظه شروع سخنرانی ترس دارند و به مرور ترسشان از بین میرود. اگر شما هم از این دسته افراد هستید سعی کنید سخنرانی خود را با یک سوال آغاز کنید تا بقیه هم با شما راحت تر ارتباط برقرار کنند. با پرسیدن سوال در آغاز سخنرانی علاوه بر اینکه به اصطلاح یخ افراد را میشکنید به شما فرصت میدهد تا سطح استرستان را پایین بیاورید. همچنین میتوانید نقل قول سخن خود را آغاز کنید و یا اینکه با گفتن داستان خودتان سخنرانی را شروع کنید. هر کسی داستان خودش را دارد و همه از شنیدن داستان خوب لذت میبرند.

برخی از افراد شروع سخنرانی خود را با کلماتی مانند “صدا می آد” یا ” نور محیط زیاده ممکنه نور رو کمتر کنید” و مواردی از از این قبیل آغاز میکنند. به یاد داشته باشید هرگز سخنرانی خود را با چک کردن موضوع فنی آغاز نکنید. هنگام سخنرانی در کمال آرامش به حاضرین نگاه کنید و لبخند بر لب داشته باشید.

6.تند تند صحبت نکنید و به ریتم صدایتان دقت کنید. خیلی از افراد از آغاز تا پایان سخنرانی با یک ریتم ثابت صحبت میکنند و این موضوع مخاطبان را خسته میکند. به عنوان مثال بهتر است هنگام گفتن مطالب مهم صدایتان را بالاتر ببرید وگاهی ما بین صحبت هایتان چند لحظه مکث کنید و مجدد ادامه دهید.

7. اگر هنگام سخنرانی نگران لرزش دست هایتان هستید بهتر است کف دستتان را به جایی متصل کنید. مثلا میتوانید کف دستتان را روی میز یا دسته صندلی قرار دهید تا استرستان کمتر شود.

8. یکسری از سخنران ها در ابتدای صحبت هایشان به اصطلاح شکسته نفسی میکنند. مثلا کسی که قرار است درباره موضوع برندینگ صحبت کند میگوید “من خیلی درباره موضوع برندینگ اطلاعات زیادی ندارم و تجربه شما از من بیشتر است.” اگر واقعا شما درباره موضوعی تجربه ای ندارید دلیلی ندارد که بخواهید وقت خود و دیگران را بگیرید و اگر هم در کار خود متخصص هستید دلیلی برای شکسته نفسی وجود ندارد . یک سخنران باید قوی باشد نه اینکه سخنرانی خود را با ضعف شروع کند.

9.نکته بسیار مهم دیگری که به شما کمک می کند تا ارائه بهتری داشته باشید این است که به موضوع بحث خود واقعا علاقه داشته باشید و به گفته هایتان عمیقا باور داشته باشید. وقتی خود شما به حرف هایتان اعتقاد نداشته باشید توقع نداشته باشید که شنیدن حرف هایتان برای دیگران جذاب باشد.

10.برای اینکه در هنگام سخنرانی آرامش خود را حفظ کنید سعی کنید خودتان را از شلوغی دور کنید و همه چیز را ساده کنید. منظور من این است که فایل پاور پوینتی که تهیه میکنید پیچیده نباشد و تا حد امکان ساده باشد. لازم نیست خط به خط متن سخنرانی خود را حفظ کنید و یا اینکه آن را تایپ کنید چون ممکن است در حین سخنرانی حواس شما پرت شود و فکر کنید که داشتم کدام خط را توضیح میدادم و در کل احتمال اینکه رشته کلام از دستتان خارج شود یا اینکه صفحه مورد نظرتان را در میان انبوه کاغذها گم کنید زیاد است. پس فقط یک یادداشت از نکات کلیدی را به صورت تیتروار همراه خود داشته باشید.

11.آخرین و یکی از مهم ترین نکاتی که حتما باید در سخنرانی خود رعایت کنید توجه به زمان است. گاهی اوقات برخی از مدیران با تجربه هم در مورد موضوع زمان رفتارهای حرفه ای از خود نشان نمیدهند.

برخی فکر میکنند که اگر دیرتر از موعد مقرر در جلسه حاضر شوند نشان از این دارد که آنها برنامه شلوغی دارند و کلاس کاری به حساب می آید و همچنین در مورد سخنرانی هم تصور میکنند که اگر بیشتر از زمان مشخص شده صحبت کنند نشان از این دارد که آنها دانش زیادی درباره آن موضوع دارند. چند دفعه با این موضوع مواجه شدم که سخنران قبل از من علی رغم مشخص بودن زمان سخنرانی، به جای بیست دقیقه حدود یک ساعت و بیست دقیقه صحبت کرده و جالب این که آنها اصلا از این موضوع احساس شرمندگی نمیکنند و به جای اینکه از ضعف در مدیریت زمان خود ناراحت باشند خوشحال هستند و حتی احساس قدرت میکنند که بیشتر از زمان مشخص شده صحبت کرده اند.

بنابراین برای اینکه حرفه ای باشید حتما صحبت های خود را در زمان مشخص شده ببندید چون به همان اندازه که شیوه شروع یک سخنرانی مهم است چگونگی پایان دادن به آن هم اهمیت دارد. در نهایت به خاطر داشته باشید که هیچ کس سخنران به دنیا نیامده است بنابراین با تمرین کردن به ترس خود غلبه کنید و بعد از سخنرانی حتما از پیشنهادهای بقیه جهت بهبود استفاده کنید.

اگر شما هم پیشنهادی برای ارائه یک سخنرانی حرفه ای دارید آن را با ما به اشتراک بگذارید.

Rate this post

نمونه کارهای گروه تاچ
در زمینه برندینگ

برای سفارش طراحی سایت با ما در تماس باشید

اشتراک مطلب

نوشتهٔ پیشین
آنچه هنگام طراحی یک وب سایت حرفه ای لازم است بدانیم
نوشتهٔ بعدی
چگونه بهانه های مشتری را درهنگام خرید مدیریت کنیم

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.