ایمیل مارکتینگ

ایمیل مارکتینگ و تاثیر آن در فروش

داستان ایمیل مارکتینگ از آغاز تا به اکنون دستخوش تغییرات گسترده‌ای شده است: از زمانی که ایمیل‌های اسپم به صورت گروهی برای همه‌ی افراد ارسال می‌گردید تا اکنون که ارسال ایمیل‌ها به صورت هدفمند اجرا می‌شود.

همه‌ی اینها جزئی از تکامل ایمیل مارکتینگ هستند، در این مقاله به صورت جامع و کلی درمورد ایمیل و ایمیل مارکتینگ صحبت خواهیم کرد.

آیا هنوز هم ایمیل مارکتینگ به فروش کمک میکند؟

ایمیل جای فروش محصول نیست.

صاحبان کسب و کار و فروشنده ها از هر ابزاری برای فروش استفاده میکنند اما واقعیتی که وجود دارد این است که  آنچه مهم است اصول و نحوه استفاده از ابزار های مارکتینگ است.

در این مقاله میخواهیم به شما بگوییم که چطور با استفاده از ایمیل مارکتینگ بهترین نتیجه را بدست آورید.

ایمیل مارکتینگ از کجا آغاز شد؟

بیش از 40 سال از ارسال اولین ایمیل های گروهی میگذرد. شخصی به نام گری توئرک برای اولین بار به جای اینکه برای 400 مشتری به صورت مجزا ایمیل ارسال کند، متن ایمیل را تهیه کرد و آن را یک باره برای همه مشتریان ارسال کرد. متاسفانه به او لقب پدر اسپم را داده اند. در صورتی که خودش هم اعتقاد دارد که پدر ایمیل مارکتینگ است نه اسپم.

اسپم چیست؟

اسپم

بعد از روی کار آمدن اینترنت و راه اندازی سرویس های رایگان ایمیل، غالب افراد یک ایمیل شخصی برای خودشان داشتند و بازاریاب ها از آن به عنوان ابزاری کارآمد برای معرفی محصولات خود در سریع ترین زمان به تعداد زیادی از افراد استفاده کردند.
کم کم تعداد ایمیل های تبلیغاتی و ناخواسته به قدری زیاد شد که دیگر افراد تمایلی به خواندن آنها نداشتند. هرزنامه یا ایمیل های اسپم به قدری زیاد شد که اکنون در سرویس های ایمیل با زدن یک دکمه میتوان اسپم بودن آن را اعلام کرد. همچنین الگوریتم های پیشرفته به صورت خودکار ایمیل های ناخواسته و با حجم انبوه را به پوشه اسپم ارسال میکند.

ایمیل مارکتینگ چیست؟

به طور کلی میتوان گفت ارسال ایمیل انبوه برای تعدادی از افراد به منظور جذب و نگهداری مشتری

ایمیل مارکتینگ ارزان ترین ابزار بازاریابی آنلاین است و اصل ماجرا اینجاست که چطور از ارزان ترین ابزار به بیشترین بازدهی برسیم.

آیا این روزها هنوز هم ایمیل مارکتینگ میتواند ابزار خوبی برای فروش باشد؟

چه بخواهیم چه نخواهیم امروزه بیشتر توجه افراد به شبکه های اجتماعی جلب شده. فیس بوک، اینستاگرام، لینکدین و ده ها شبکه اجتماعی دیگر که هر روز یکی از آنها محبوب میشود.

افراد برای اینکه در شبکه های اجتماعی عضو شوند باید ایمیل داشته باشند پس هنوز هم ایمیل از درجه اعتبار بالایی برخوردار است.

ایمیل مارکتینگ اغلب برای ارسال خبرنامه، تبریک تولد، ارسال صورت حساب و معرفی محصول استفاده میشود اما برخی در ایمیل مستقیم به مشتری پیشنهاد خرید میدهند در صورتی که ایمیل محلی برای فروش محصول نیست. شما باید با استفاده از ایمیل مشتری را به صفحه ای که میخواهید هدایت کنید.

واقعیت این است که ایمیل مارکتینگ میتواند ابزار خوبی باشد تنها در صورتی که بانک ایمیل هایی که دارید هدفمند باشد.

چطور بانک ایمیل هدفمند داشته باشیم؟

چطور ایمیل مارکتینگ هدفمند داشته باشیم

بسیاری از افراد لیست بانک اطلاعاتی ایمیل را از یکسری شرکت ها خریداری میکنند که این روش خیلی اثرگذاری بالایی ندارد چرا که خیلی نمیتوان از هدفمند و واقعی بودن آن اطمینان خاطر داشت.

بهترین روش برای داشتن بانک ایمیل این است که شما خودتان ایمیل های مخاطبان هدف را دریافت کنید. به مخاطبان خود اطلاعات ارائه کنید و از آنها بخواهید که در مقابل ایمیلشان را برای شما ارسال کنند. ممکن است جمع آوری ایمیل های هدفمند چندین ماه طول بکشد اما مطمئن باشید که ارشش را دارد.

چه کار کنیم تا مشتری ایمیل های ما را بخواند؟

تا اینجا شما قدم اول را برداشته اید یعنی یک بانک اطلاعاتی به درد بخور از جامعه هدفتان را به درست آورده اید. حالا باید متن ایمیلتان را بنویسید و آن را ارسال کنید.

همه ما در یکسری ایملیهای نخوانده داریم که هیچوقت هم قرار نیست آنها را بخوانیم و یا اینکه یکسری ایمیل هایی داشته ایم که بدون اینکه آنها را باز کنیم مستقیم آنها را حذف کرده ایم.

پس گام بعدی این است که یک عنوان خوب برای ایمیلتان انتخاب کنید. عنوان هایی که آنقدر جالب باشد که مخاطب ناخودآگاه روی آن کلیک کند.

عنوان ایمیل به شکلی نباشد که مشتری حس کند میخواهید به او بفروشید. عنوان ایمیلتان را طوری انتخاب کنید که مخاطب حس کند این ایمیل مخصوص او نوشته و ارسال شده است.

اگر مخاطب حس کند که ایمیل تبلیغاتی دریافت کرده ایمیل شما را به اسپم (هرزنامه) ارسال میکند و یا اینکه نخوانده آن را حذف میکند.

یکی از مزیت های ایمیل مارکتینگ این است که به شما گزارش میدهد که چند درصد درصد از افراد ایمیل های شما را باز کرده اند و شما به راحتی متوجه میشوید که کدام عناوین برای مخاطبان جذاب تر بوده.

چه کار کنیم تا ایمیل مارکتینگ بالاترین اثر گذاری را داشته باشد؟

نوشتن ایمیل های طولانی، معرفی محصولات گوناگون نه تنها باعث افزایش فروش نمیشود بلکه بیشتر مشتری را گیج میکند.

در هر ایمیل تنها یک درخواست از مشتری داشته باشید و سعی کنید با کمتر از 100 کاراکتر پیامتان را به مخاطب انتقال دهید.

هنر اصلی در ایمیل مارکتینگ این است که بتوانید مشتری را به صفحه ای که میخواهید هدایت کنید.

ما در گروه تاچ در کنارتان هستیم تا بهترین و اثر گذارترین متن ایمیل را بنویسید و با ارسال آن به مخاطبان هدف بهترین نتیجه را بدست آورید.

ما فقط ایمیل های انبوه شما را ارسال نمیکنیم ما مشاورتان هستیم تا بهترین نتیجه گیری و بالاترین میزان فروش را داشته باشید.

برای اینکه ایمیل مارکتینگ اثر گذار باشد برای آن استراتژی داشته باشید.

چگونه یک استراتژی عالی برای ایمیل مارکتینگ داشته باشیم؟

  • هدف گذاری کنید.
    به طور کاملا واضح مشخص کنید که هدف شما از ایمیل مارکتینگ چیست؛ به دنبال فروش بیشتر هستید یا به دنبال توسعه برند.
    نباید در یک ایمیل چند هدف را دنبال کنید. در هر ایمیل تنها باید در مورد یک موضوع صحبت کنید.
  • زمان بندی مناسب داشته باشید.اگر هر روز به مخاطبان خود خبرنامه ارسال کنید فقط آنها را خسته می‌کنید. اگر میخواهید جشنواره ای را اطلاع رسانی کنید حواستان به تاریخ تقویم باشد و از زمان ها و مناسبت های خوب غافل نشوید.
  • مخاطبان هدف خود را بشناسید.
    منظور از مخاطبان هدف افرادی هستند که میخواهید برای آنها ایمیل ارسال کنید. آنها چه رده سازمانی دارند؟ چه سطح سوادی دارند؟ دنبال چه چیزی هستند؟ چه چیزی به آنها انگیزه میدهد.
  • آنالیز کردن ایمیل های ارسالی را فراموش نکنید.
    از آنالیز کردن ایمیل های ارسالی و رفتار مخاطب برای بهبود استفاده کنید.

ایمیل مارکتینگ

اصلی ترین مزایای ایمیل مارکتینگ چیست؟

۱- مقرون به صرفه بودن
یکی از مهم ترین مزیت های ایمیل مارکتینگ مقرون به صرفه بودن آن است. اگر ایمیل مارکتیک اصولی انجام شود یکی از بهترین روش های مارکتینگ است که با هزینه بسیار پایین میزان بازگشت سرمایه بالایی دارد.

۲- ایجاد حس فوریت
اگر شما میخواهید فروش ویژه داشته باشید و یک جشنواره را اطلاع رسانی کنید ایمیل مارکتینگ یک گزینه عالی برای شماست.

۳- تحلیل رفتار مشتری
یکی دیگر از مزایای ایمیل مارکتینگ این است که شما به راحتی میتوانید رفتار مشتریان را تحلیل کنید. میتوانید ببینید که چند نفر ایمیل شما را مطالعه کرده اند و اینکه چند نفر به واسطه ایمیل وارد وبسایت شما شده اند.

معایب اصلی ایمیل مارکتینگ

۱- اسپم شدن
اگر عنوان ایمیل را به هوشمندانه انتخاب نکنید ممکن است دریافت کنندگان ایمیل شما را اسپم معرفی کنند و یا حتی اگر از کلماتی مانند “رایگان” یا “تبلیغات”  استفاده کنید احتمال اینکه ایمیل شما به دست مخاطب نرسد زیاد است.

بیشتر در چه مواردی از ایمیل مارکتینگ استفاده میشود؟

  • خوش آمد گویی به کاربران جدید
  • ارسال خبرنامه
  • اطلاع رسانی درباره محصولات یا خدمات جدید
  • اطلاع رسانی از جشنواره ها و تخفیف ها
  • اطلاع رسانی رویدادها

دو بخش کلیدی در ایمیل مارکتینگ چیست؟

  • آدرس ایمیل هدفمند
  • محتوای ایمیل هوشمندانه

اگر میخواهید به واسطه ایمیل مارکتینگ و با کمترین هزینه به بالاترین میزان فروش برسید باید دو اصل کلیدی را در نظر داشته باشید.

ارسال حجم زیادی ایمیل به افرادی که مخاطب هدف شما نیستند هیچ ارزشی ندارد. راه های زیادی برای جمع آوری ایمیل هدفمند وجود دارد که در اینجا به برخی از آنها اشاره میکنیم.

میتوانید یک مقاله آموزشی و کاربردی تهیه کنید و در وبسایتتان قرار دهید و از مشتری بخواهید که

برای دریافت اطلاعات آدرس ایمیلش را به شما بدهد تا اطلاعات را برایش ایمیل کنید.

و یا اینکه میتوانید یک دوره آموزشی آنلاین و رایگان برگزار کنید و از افراد بخواهید برای ثبت نام ایمیلشان را به شما بدهند.

و بعد از جمع آوری ایمیل حالا باید یک متن هوشمندانه تهیه کنید. طراحی گرافیک ایمیل بسیار مهم است چون گرافیک آن باید به شکلی طراحی شود که به راحتی در موبایل هم قابل مشاهده باشد. متن باید خلاصه باشد و مستقیم به سراغ اصل مطلب بروید.

مهم است که متن ایمیلتان مثل همه ایمیل های تبلیغاتی نباشد. متن و پیشنهاد شما باید به گونه ای باشد که مشتری حس کند واقعا این ایمیل فقط مخصوص او نوشته و ارسال شده است.

4/5 - (1 امتیاز)

نمونه کارهای گروه تاچ
در زمینه برندینگ

برای سفارش طراحی سایت با ما در تماس باشید

اشتراک مطلب

نوشتهٔ پیشین
آموزش بازاریابی تلفنی
نوشتهٔ بعدی
شرکت بازاریابی اینترنتی

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.