اصول طراحی وبسایت موارد بسیاری را شامل میشود. رعایت این اصول به کسبوکار شما در داشتن یک وبسایت حرفهای و دارای امکانات کامل کمک میکند. چنین وبسایتی کاربرپسند است و کاربران قادر خواهند بود به راحتی و با سرعت به اطلاعات مورد نظرشان دست یابند. طراحی سایت به صورت اصولی تاثیر زیادی بر اعتبار و وجهه کسبوکار و افزایش مشتریان و درآمد آن دارد.
در این مطلب 9 مورد از مهمترین اصول طراحی وبسایت را به شما توضیح میدهیم تا در صورتی که بخواهید طراحی وبسایت کسبوکار خود را به یکی از شرکتهای فعال در این زمینه بسپارید، اطلاعات لازم را در این زمینه داشته باشید.
1. شناخت مخاطب
اولین مورد از اصول طراحی وبسایت شناخت مخاطب است. به این معنا که بدانیم مخاطبان کسبوکاری که قصد طراحی سایت دارد چه کسانی هستند. به علاوه لازم است با ویژگیها، نیازها، پرسونا، رفتار خرید و اهداف آنان آشنا شویم. شناخت مخاطبان در گام بعدی به ما کمک میکند متناسب با مخاطبان وبسایت، امکانات و قابلیتهای سایت را تعیین کنیم.
روشن است که امکانات مورد نیاز مخاطبان یک وبسایت فروشگاهی با مخاطبان یک وبسایت شرکتی تفاوت دارد. به همین دلیل پیش از اقدام برای طراحی سایت لازم است ابتدا نوع کسبوکار و مخاطبان آن مشخص شود. سپس بررسیهای مورد نیاز در مورد مخاطبان صورت گیرد. در این صورت است که میتوان ترافیک ورودی به وبسایت را جذب کرد. در درجه دوم وبسایت موفق مخاطبان جذب شده را به مشتری تبدیل میکند. حتی میتوانید با شناخت مخاطب و نیازهایی که رقبا قادر به برآورده کردن آن نبودهاند، به رشد و موفقیت بیشتری دست پیدا کنید.
2. طراحی رابط کاربری از اصول طراحی وبسایت
یکی دیگر از اصول طراحی وبسایت طراحی رابط کاربری یا UI مناسب است. رابط کاربری همان جنبه بصری و ظاهری وبسایت است که به عنوان یک واسطه در زمان تعامل بین سیستم با کاربر عمل میکند. رابط کاربری در واقع شامل عناصری از جمله طراحی ظاهری، محل قرار گرفتن دکمهها و موارد مشابه است. بنابراین لازم است این واسطه به صورت جذاب طراحی شود. به علاوه باید به کاربران کمک کند تا به راحتی به اطلاعات مورد نظرشان دسترسی پیدا کنند. به بیان سادهتر لازم است UI به گونهای طراحی شود که ارتباط میان سیستم و کاربر را به صورت ساده، کاربردی، آسان و سریع برقرار کند.
در این صورت است که کاربران سایت در زمان کار کردن با آن راحت هستند و به استفاده از سایت شما علاقهمند میشوند. اهمیت طراحی رابط کاربری به این دلیل است که در جلب و حفظ مشارکت و تعامل کاربر تاثیر زیادی دارد. برآورده شدن این قابلیت در یک وبسایت مهمترین نقش را در رشد و سودآوری کسبوکار خواهد داشت.
3. طراحی و توجه به تجربهی کاربری
از دیگر اصول طراحی وبسایت باید به بهبود تجربه کاربری یا UX سایت اشاره کنیم. به این معنی که کاربران در زمان استفاده از وبسایت تجربه خوبی داشته باشند. مهمترین عناصر تجربه کاربری شامل طراحی و اجرای دسته بندیها، محل قرارگیری آیکونها، بخش وبلاگ و غیره است. این بخشهای مهم باید به راحتی در دسترس کاربر قرار داشته باشند. حتی زیبایی بصری هم در تجربهی کاربری تاثیرگذار است. چون موجب میشود کاربران بیشتر در وبسایت شما گشت و گذار کنند. تجربهی بهتری کسب کنند و با احتمال بیشتری خرید کنند. به همین دلیل است که UI و UX را نمیتوان به صورت کامل از هم تفکیک کرد.
اهمیت تجربه کاربری به دلیل تاثیر آن بر سئو و رتبه وبسایت است. وبسایتهایی که دارای تجربه کاربری اصولی و کاربردی هستند، با احتمال بیشتری در نتایج موتورهای جستجو از جمله گوگل در رتبههای بالاتر قرار میگیرند. به علاوه طراحی UX مناسب و بهینه به افزایش ترافیک سایت میشود. به دنبال آن مخاطبان و مشتریان سایت هم افزایش خواهند یافت.
4. سئو فرندلی یا قابلیت بهینهسازی برای موتورهای جستجو
چهارمین اصل از اصول طراحی وبسایت سئو فرندلی بودن آن است. به این معنی که وبسایت از ابتدا به گونهای طراحی شود که اصول سئو در همه بخشها لحاظ و رعایت شود. این بخشها از انتخاب قالب و طراحی صفحه نخست تا انتخاب فونت، اجرای افزونهها و کدنویسی را شامل میشود. عدم طراحی سایت به صورت سئو فرندلی موجب میشود که بعداً برای انجام فرایند سئو ناچار به صرف زمان و هزینه بیشتر برای ایجاد اصلاحات به منظور بهینه سازی ساختار اولیه سایت شوید.
به طور کلی سئو کردن سایت موجب افزایش ترافیک ورودی از سمت موتورهای جستجو، ارائه تجربه کاربری مناسب به مخاطبان، تسریع فرایند ایندکس شدن صفحات، کاهش هزینهها و غیره میشود. بنابراین از ابتدا سایت را به صورت سئو محور طراحی کنید تا بازدهی بیشتری برای کسبوکارتان داشته باشد.
5. سرعت بالای سایت
منظور از سرعت سایت مدت زمانی است که صفحات یک سایت به صورت کامل بارگذاری شوند. به طور کلی دو دلیل عمده برای اهمیت بالا بودن سرعت سایت وجود دارد. اولین دلیل به کاربران سایت مرتبط است. چون کاربران ترجیح میدهند اطلاعات مورد نظرشان را در کمترین زمان دریافت کنند. بنابراین هرگونه ایجاد تاخیر در این فرایند منجر به ترک وبسایت و استفاده از وبسایتهای رقبا میشود.
دلیل دوم به موتورهای جستجو بر میگردد. البته عملکرد موتورهای جستجو هم بر اساس حفظ منافع کاربران است. بنابراین گوگل بر اساس حفظ منافع کاربران و تشویق وبسایتها به افزایش سرعت عمل میکند. به وبسایتهای دارای سرعت بالا امتیاز میدهد و آنها را در نتایج جستجو در رتبههای بالاتری قرار میدهد. در مقابل وبسایتهای دارای سرعت پایین توسط گوگل جریمه میشوند.
سرعت سایت به عنوان یکی از اصول طراحی وبسایت به چندین عامل بستگی دارد که مهمترین آن هاست، نوع طراحی و سئو کردن سایت هستند.
6. کدنویسی بهینه
کدنویسی بهینه یا تمیز که ترجمه عبارت Clean Code است هم از اصول طراحی وبسایت به شمار میرود. منظور از این اصل رعایت مواردی در کدنویسی است تا کدها به راحتی برای کدنویس یا سایر برنامهنویسان قابل درک و اصلاح باشد. بنابراین لازم است در برنامهنویسی برای طراحی سایت از نوشتن کدهای بی نظم، استفاده از رویههای تکراری و کدنویسی به صورت غیر قابل درک اجتناب کنند.
در مقابل ضروری است که اصول پایه کدنویسی رعایت و از یک معماری درست استفاده شود. در غیر این صورت در بلندمدت مشکلات فراوانی سایت ایجاد خواهد شد. مهمترین مشکل این است که اجرای سایت با مشکل مواجه میشود. به علاوه امکان اصلاح و توسعه برای خود کدنویس و سایرین فراهم نیست.
7. ریسپانسیو یا سازگاری با دستگاههای مختلف
رعایت ریسپانسیو بودن هم در میان اصول طراحی وبسایت اهمیت زیادی دارد. به دلیل اینکه گوگل به سایتهای ریسپانسیو رتبه بالاتر و بازدید بیشتری اختصاص میدهد. امروزه بیشتر فعالیتها در اینترنت با گوشی موبایل انجام میشود. بنابراین طراحی نسخه موبایلی بهینه و مناسب برای وبسایت اهمیت زیادی در جذب و حفظ مخاطبان دارد. نسخه موبایلی را در طراحی وبسایت در نظر بگیرید و مطمئن شوید که کاربران در زمان کار کردن با آن مشکلی ندارند.
واکنشگرا بودن سایت در ایجاد تجربه کاربری خوب برای مخاطبان تاثیر زیادی دارد. به همین دلیل چنین قابلیتی تاثیر خوبی در سئو دارد و موجب کسب رتبههای بهتری در گوگل میشود. در واقع زمانی که کاربران در حال جستجو در گوگل با گوشی موبایل خود هستند، رتبههای بالاتر به سایتهای ریسپانسیو داده میشود. به همین دلیل است که نتایج جستجوی یک عبارت در کامپیوتر و موبایل ممکن است با هم متفاوت باشد. پس در صورت ریسپانسیو نبودن، احتمال کمی وجود دارد که سایت شما در نتایج موبایل نشان داده شود. بنابراین ترافیک زیادی را از سمت گوگل و سئو از دست خواهید داد.
8. داینامیک یا پویا بودن سایت (امکان نوشتن بلاگ و تغییرات جزئی در سایت)
با وجودی که امروزه طراحی سایت به صورت استاتیک تقریبا وجود ندارد، ولی برای تاکید بر اهمیت این ویژگی آن را در اصول طراحی وبسایت توضیح میدهیم. سایت پویا مزایای بسیاری برای کسبوکار دارد. مدیریت آن بدون نیاز به طراح سایت و دانش فنی آسان است. بنابراین میتوانید در صورت نیاز اطلاعات مورد نظر را در سایتتان به راحتی تغییر دهید. این کار در نهایت با تعویض یک کد صورت میگیرد. بر خلاف سایت استاتیک که برای تغییر یک قالب باید کلیه صفحات وب را تغییر دهید.
یکی دیگر از مزایای سایت داینامیک امکان به روز رسانی محتوا است. در واقع در سایتهای پویا با ادیت در یک بخش تمامی بخشهای مرتبط با آن تغییر میکند و نیازی به تغییر هر صفحه به صورت مجزا نیست. چنین قابلیتی موجب صرفهجویی در هزینه و زمان کسبوکار میشود. بنابراین میتوانید با به روزرسانی سریع و راحت در هر حوزه مورد نظر خود از قالب گرفته تا محتوا کاربران بیشتری را جلب کنید. به علاوه در نتایج گوگل هم راحتتر و بیشتر دیده میشوید.
9. امنیت و حفاظت از دادهها
نهمین اصل از اصول طراحی وبسایت حفظ امنیت آن و قابلیت حفاظت از دادههای سایت است. هکرها همیشه در حال فعالیت هستند و با پیشرفت سیستمهای امنیتی، حملات پیچیدهتری به وبسایتها طراحی و اجرا میکنند. عدم توجه به امنیت وبسایت موجب از دست دادن اعتماد کاربران و وجهه برند شما میشود. مرورگرها در مورد وبسایتهای دارای بدافزار به کاربران هشدار میدهند و شما نه تنها کاربر جدیدی جذب نخواهید کرد؛ بلکه کاربران وفادارتان را هم از دست میدهید.