آموزش بازاریابی

آموزش بازاریابی و جذب مشتری

موضوع بازاریابی و جذب مشتری دغدغه همه صاحبان کسب و کار است. تمام کسب و کارها برای بقا و توسعه به مشتری احتیاج دارند.

بطور کلی بازاریابی به دو روش انجام میشود:

  • اینکه شما به سراغ مشتری میروید و از او میخواهید که از محصولات و خدمات شما استفاده کند.
  • مشتری به سراغ شما می آید و میخواهد محصولات و خدماتتان را به او عرضه کنید.

به روشی که شما با مشتری تماس میگیرد، بازاریابی برون گرا میگویند و به روشی که مشتری به سراغ شما می آید بازاریابی درونگرا می گویند.

در بازاریابی برونگرا شما در زمان کوتاه تری به نتیجه دلخواه خود میرسید اما این روش برای مشتریان آزار دهنده است و از طرفی انرژی زیادی از شما میگیرد.

تصور کنید که هر روز یک لیست بلند بالا بردارید و شروع کنید به تماس گرفتن با تک به تک آنها. این روش هم انرژی شما را میگیرد و هم اینکه مشتریان آنقدر دغدغه دارند که دوست ندارد وقت و بی وقت کسی برای معرفی محصولات و خدماتشان با آنها تماس بگیرد. خب پس چاره چیست؟

بهترین روش بازاریابی !

همان طور که میدانید روش های زیادی برای بازاریابی و جذب مشتری وجود دارد. هر صنعت یا کسب و کاری با توجه به بازار هدفی که دارد یک یا چند روش را برای توسعه بازار و افزایش فروش انتخاب میکند. در کنار تمامی روش های بازاریابی و فروش یک روش وجود دارد که فارغ از اینکه در چه صنعت یا حرفه ای هستید شما را از رقبا متمایز میکند و بهترین روش برای افزایش فروش محسوب میشود.

۱- روش فروش مشاوره ای

در روش فروش مشاوره ای شما باید همانند مشاور در کنار مشتری باشید و بهترین پیشنهادتان را به او ارائه کنید. مزیت فروش مشاوره ای نسبت به بقیه روش ها این است که مشتری مطمئن میشود که تنها فروش هدف شما نیست و در نتیجه به شما به عنوان یک متخصص اعتماد میکند.

۲- اعتماد سازی

از طرفی هیچ فروشی بدون اعتماد سازی انجام نمیشود. شاید تصور شما این باشد که اگه بخواهیم حقیقت را به مشتری بگوییم ممکن از مشتری محصول ما را نخرد و این دقیقا رفتار یک فروشنده مبتدی است. اگه شما یک فروشنده حرفه ای هستید باید در درجه اول حرفه ای رفتار کنید پس همانند یک مشاور در کنار مشتری باشید و بهترین پیشنهادتان را به او ارائه دهید.

شاید بهترین روش برای جذب مشتری استفاده از بازاریابی درون گرا باشد. بازاریابی درون گرا تخصصی تر است و در بلند مدت جواب میدهد. در بازاریابی درونگرا این مشتری هست که به سراغ شما می آید.

فرض کنید که شما کار فروش خودرو لوکس را انجام میدهید و نمایندگی بی ام دبلیو را دارید. کسی که به دنبال خرید خودروی بی ام دبلیو هست حتما قبل از خرید درباره خودرو تحقیق میکند و اگر هنگام جستجو و تحقیقات خود در فضای مجازی شما را ببیند به احتمال زیاد با شما تماس میگیرد.

در این روش شما هیچ مزاحمتی برای مشتری ایجاد نمیکنید برعکس کلی اطلاعات خوب در اختیار مشتری قرار میدهید. ارائه اطلاعات ارزشمند باعث میشود که مشتری به شما اعتماد کند و این موضوع مهم است که تا کسی به شما اعتماد نکند قرار نیست از شما خرید کند.

امروزه روش بازاریابی و جذب مشتری تغییر پیدا کرده است زیرا رفتار مشتریان هم به همان اندازه تغییر یافته است.

قبلا برای بازاریابی و جذب مشتری فقط کافی بود که محصولتان کیفیت خوبی داشته باشد. مشتریان به دنبال محصول با کیفیت بودند اما الان درخواست های مشتریان فراتر رفته. شاید برایتان این سوال پیش بیاید که برای بازاریابی و جذب مشتری چه عوامل دیگری مهم است. شما برای افزایش فروش باید روی وجه ارتباطی بیشتر از گذشته تمرکز کنید.

وجه ارتباطی یعنی تمام تاچ پوینت ها یا نقاط تماس افراد با کسب و کار شما. دیگر مردم صرفا به رستوران نمیروند که غذای خوب بخورند. غذای خوب در خانه های همه پیدا میشود. مردم به دلیل اینکه خاطره خوبی را بسازند و حس خوبی را تجربه کنند به رستوران میروند.

وجه ارتباطی چیست؟

وجه ارتباطی یعنی اگر شما بهترین غذا را هم داشته باشید ولی لحظه های خوبی را برای مشتریانتان خلق نکنید از بین میروید.

وجه ارتباطی یعنی ما بدون اینکه سوار ماشین فراری شده باشیم میگوییم فراری ماشین خوب و سریعی هست. برای بازاریابی و جذب مشتری باید کاری کنید که حتی افرادی که از محصولات و خدمات شما استفاده نکرده اند بگویند شما بهترین هستید.

قبلا رسانه هایی مانند رادیو، تلوزیون، بیلبوردها و کاتالوگ‌ها، پر رنگ ترین کانال های ارتباطی بودند و امروز همان طور که همه ما میدانیم اینترنت و فضای مجازی به یکی از اصلی ترین کانال های ارتباطی شرکت ها با مشتریان تبدیل شده است.

اگر به دنبال آموزش بازاریابی و جذب مشتری در فضای آنلاین هستید یک نکته کلیدی را به خاطر داشته باشید شما قبل از هر چیز باید علم فروش و مارکتینگ را بدانید و بعد از ابزارها و رسانه ها برای رسیدن به هدفتان استفاده کنید.

فرض کنید که شما بهترین برنامه نویس هستید و میتوانید وب سایت ها و اپلیکیشن های خوبی را طراحی کنید اگر شما علم فروش و مارکتینگ را نداشته باشید نمیتواند تخصصتان را یا بهتر است بگویم محصولتان را بفروشید.

فضای مجازی بهترین محل برای معرفی و توسعه کسب و کار شماست. چون اطلاعات در فضای مجازی به راحتی منتشر میشود. فقط کافی است شما حرفی برای زدن داشته باشید.

تا اینجا متوجه شدیم که اگر به دنبال بازاریابی و جذب مشتری هستیم نباید از اهمیت فضای مجازی غافل شویم. گفتیم کاربران و هواداران شما در اینترنت به سرعت شما را به بقیه معرفی میکنند و مطالب شما را برای دوستانشان ارسال میکنند اما حواستان باشد که افراد فقط مطالبی را با بقیه در میان میگذارند که ارزش اشتراک گذاری داشته باشد.

انواع محتوا در فضای مجازی

 محتوای آموزشی:شما میتوانید در پیج و یا وبسایت خود مطالب آموزشی ارائه دهید. به دانش افراد اضافه کنید تا شما را به عنوان متخصص قبول داشته باشند و از شما خرید کنند.

محتوای سرگرم کننده: با تولید محتوای سرگرم کننده میتوانید لحظات خوبی را برای مخاطبانتان بسازید و افراد را به هوادارن واقعی خود تبدیل کنید. در واقع بیشتر بلاگر ها از این روش محاطب جذب میکنند.

محتوای انگیزشی: تولید محتوای انگیزشی یکی دیگر از موضوعاتی است که در بازاریابی و جذب مشتری از آن زیاد استفاده میشود. اغلب افرادی که خدمات مشاوره خانواده میدهند از این روش برای جذب مشتری استفاده میکنند.

محتوای متقاعد کننده: در محتوای متقاعد کننده هم افراد با صحبت کردن درباره محصولشان و گفتن مزیت های آن سعی میکنند شما را متقاعد کنند که به مشتری شان تبدیل شوید.

ما در گروه تاچ هم در علم فروش و مارکتینگ متخصص هستیم و هم ابزارهای نوین دیجیتال مارکتینگ را به خوبی میشناسیم.

اگر شما هم برای افزایش فروش و جذب مشتری سوالی دارید ما با کمال میل پاسخگوی شما هستیم.

Rate this post

نمونه کارهای گروه تاچ
در زمینه برندینگ

برای سفارش طراحی سایت با ما در تماس باشید

اشتراک مطلب

نوشتهٔ پیشین
دیجیتال مارکتینگ چیست و چگونه به افزایش فروش کمک میکند؟
نوشتهٔ بعدی
چگونه نام برند را انتخاب کنیم؟

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.